گروه حوادث- مهدی آئینی: 38سال حبس و 190 ضربه شلاق تنها بخشی از مجازات 4 تبهکار خشن و 2 همدست آنهاست

 که بعد از تشکیل باندی تا دندان مسلح به سرقت‌های میلیونی از بانک‌ها، خودروهای حمل پول، صرافی‌ها و مطب‌های پزشکان پایتخت دست زده بودند.متهمان در یکی از این سرقت‌ها نگهبان خودروی حمل پول را هدف گلوله قرار داده و به قتل رسانده بودند.

اعضای این باند، نخستین سرقت مسلحانه خود را خرداد سال گذشته عملی کردند. آنها بعد از یک ساعت کمین مقابل بانک صادرات شعبه زرافشان تهران، به‌خودروی حمل پول این بانک حمله ور شده و بعد از به قتل رساندن یکی از نگهبانان و زخمی کردن نگهبان دیگر 64میلیون تومان به سرقت بردند.

به‌دنبال این سرقت، ماجرا به سرعت به پلیس گزارش شد و گروهی از کارآگاهان اداره اول آگاهی تهران با حضور در محل سرقت بررسی‌های اولیه برای یافتن سرنخی از سارقان خشن را آغاز کردند.

کارآگاهان با بررسی فیلم دوربین مداربسته بانک توانستند به نخستین سرنخ از متهمان دست پیدا کنند و به این ترتیب جست‌وجوها برای شناسایی سارقان وارد مرحله‌ای تازه شد.

دومین سرقت

درحالی‌که 4 ماه از حمله مسلحانه به‌خودروی حمل پول گذشته بود، ماجرای سرقت از یک خودروی حمل پول دیگر در خیابان وفا‌‌آذر پایتخت به پلیس گزارش شد. در جریان این سرقت، چند مرد مسلح با حمله به‌خودروی حمل پول بانک ملی 150 میلیون تومان پول نقد و اوراق بها دار را به سرقت برده و به وسیله یک خودروی سمند پا به فرار گذاشته بودند.

کارآگاهان پلیس بعد از حضور در محل سرقت به تحقیق از شاهدان حادثه پرداختند و با بررسی مشخصات مردان مسلح دریافتند آنها همان سارقانی هستند که مدتی قبل سرقت میلیونی از خودروی حمل پول بانک زرافشان را رقم زده بودند.

با این اطلاعات کارآگاهان که خود را در برابر یک باند حرفه‌ای می‌دیدند، تحقیقات خود را به‌صورت گسترده‌تری ادامه دادند و با استفاده از تجهیزات علمی و شیوه‌های تخصصی کشف جرم، به مخفیگاه‌های سارقان در شمال غرب تهران رسیدند.

با شناسایی محل اختفای اعضای این باند خشن، مخفیگاه‌  تمامی آنها به محاصره پلیس درآمد و کارآگاهان به کمین فرصتی مناسب برای دستگیری سارقان نشستند.

در حالی که سلاح تمامی اعضای باند آماده شلیک بود، عملیا‌ت‌های همزمان برای دستگیری متهمان آغاز شد و بدون شلیک حتی یک گلوله مردان سارق دستگیر شدند.

این در حالی بود که از مخفیگاه‌ آنها 7 قبضه انواع سلاح  کلاشینکف، کلت کمری و شکاری به همراه 2 قبضه نارنجک جنگی و تعداد زیادی خشاب و فشنگ جنگی و 350میلیون‌تومان پول نقد و تراول چک به دست آمد. 

سارقان خشن که تصور می‌کردند در جریان سرقت‌هایشان هیچ ردی از خود بر جای نگذاشته اند، وقتی در دام کارآگاهان اداره یکم آگاهی قرارگرفتند، با اعتراف به سرقت خودروهای حمل پول، پرده از راز 9 سرقت مسلحانه دیگر در تهران و کرج در 2سال گذشته برداشتند.

سرکرده این باند که جوان 28 ساله‌ای به نام صلاح‌الدین است، مدعی شد پس از آشنایی با 2سارق خرده ‌پا به نام‌های حجت و محسن، سرقت‌های مسلحانه خود را آغاز کرده است.

آنها در نخستین سرقت در سال 85 با گریم و تغییر چهره، نقشه سرقت 9 هزار یورویی از برج سایه را به اجرا گذاشتند. آنها همچنین در ادامه بازجویی‌ها به سرقت مسلحانه از 3 مطب پزشک  در خیابان‌های ستارخان، جنت آباد و ولیعصر و سرقت 84 میلیون تومانی از یک صرافی در کرج در سال 84 و سرقت مسلحانه از بانک سپه شعبه سلیمان خاطر تهران اعتراف کردند.

بعد از اعترافات اعضای این باند، در حالی که پرونده آنها به اتهام قتل نگهبان خودروی حمل پول در دادگاه کیفری استان تهران در حال رسیدگی است، بخش دیگر این پرونده که مربوط به سرقت‌های مسلحانه‌ آنها ست، به شعبه 1144 مجتمع قضائی بعثت ارسال شد و اعضای باند صبح دیروز پای میز محاکمه قرار گرفتند.

اعتراف به سرقت

در این جلسه که به ریاست قاضی علی رحیمی‌ایشکاء و در حضور 9 نفر از شاکیان برگزار شد، بعد از بیان کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، متهمان در جایگاه قرار گرفتند و تمامی اتهامات خود را پذیرفتند.

در این میان سرکرده باند در دفاع از خود گفت: ما تنها از بانک‌ها و صرافی‌ها و مطب‌های پزشکان سرقت می‌کردیم اما پول مشتریان این محل‌ها را سرقت نمی‌کردیم.

وی ادامه داد:‌ حتی در جریان سرقت مسلحانه‌ای که از بانک سپه خیابان سلیمان خاطر انجام دادیم یکی از اعضای باند یک میلیون و400 هزار تومان از یکی از مشتریان بانک سرقت کرد اما ما بعد از سرقت از بانک با او برخورد کردیم.

بعد از اظهارات متهمان، قاضی رحیمی ایشکاء اعضای این باند را به اتهام‌ مشارکت در سرقت مسلحانه، معاونت در سرقت مسلحانه و تحصیل مال مسروقه جمعا به 38 سال حبس، 190ضربه شلاق، رد مال و پرداخت دیه در حق نگهبان مجروح شده محکوم کرد

کد خبر 68729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز